مصرف سیگار آیکاس در کشور ژاپن

images

آینده مصرف سیگار آیکاس در کشور ژاپن و بررسی بازار خورده فروشی

برای بیش از یک دهه، محققان با استفاده از فناوری و علم برای توسعه، ارزیابی و تجاری سازی جایگزین های بهتر برای سیگار استفاده کرده اند.

download 64
آیکاس ۳دوو

تحقیقات بسیاری انجام شده تا سیگار احتراقی یا سنتی را با محصولات مبتنی بر علم جایگزین شود که احتراق نمی کنند و بنابراین در مقایسه با سیگار خطر آسیب کمتری دارند. محصولات تنباکوی گرم شونده و سیگارهای الکترونیکی نمونه هایی از این محصولات بدون دود هستند.

با گذشت زمان، تغییر سیگارهای احتراقی به جایگزین‌های بدون سیگار می‌تواند نقش مهمی در کمک به کشورها برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه در بهداشت و درمان و در نهایت پایان دادن به سیگارهای احتراقی و سنتی داشته باشد.

به حداقل رساندن آسیب ناشی از دخانیات احتراقی در سطح جامعه نه تنها اهمیت کاهش خطر محصولات بدون دود را می رساند، بلکه به پذیرش آنها توسط بزرگسالانی که از سیگارهای احتراقی استفاده می کنند بستگی دارد که در غیر این صورت به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند.

مهم است که این تغییر در تعداد زیادی از افراد سیگاری جامعه ایجاد شوند، در حالی که شروع استفاده از این محصول توسط افراد غیرسیگاری – از جمله جوانان و سیگاری‌های سابق – باید به حداقل برسد.

این مطالعه موردی که بررسی محققان و کارشناسان سیاست سلامت عمومی است برای درک بهتر تأثیر جایگذینی در سطح جمعیت ناشی از افزایش و در دسترس بودن و جذب محصول IQOS می باشد.

سطح شواهد مصرف این نوع سیگار (IQOS) برای هر یک از این عناصر وابسته به کشورهای مختلف، متفاوت است. در حالی که ما داده‌های مرتبطی از تعدادی از مناطق جغرافیایی در مورد پذیرش محصول داریم، حجم فروش در سطح ملی تنها زمانی قابل بررسی است که محصول به نفوذ کافی برسد.

تنوع بالا در انواع دستگاه آیکاس

download

iqos شریعتی ویپ

ژاپن، اولین کشوری بود که استفاده از دستگاههای IQOS را در اواخر سال 2014 به عنوان مصرف آزمایشی شهری راه اندازی کرد، همچنین کشوری با بیشترین تعداد مصرف کنندگان محصولات تنباکوی گرم شده در جهان است.

این کشور دارای بالاترین سهم بازار محصولات تنباکوی گرم شده است و در نتیجه، مناسب ترین کشور برای بررسی شیوع استفاده از محصولات تنباکو گرم شده با استفاده از داده های بررسی ملی است. همچنین این کشور محتمل‌ترین کشور نامزدی است که شواهد واقعی در مورد پیامدهای سلامت ممکن است در آینده قابل پیش‌بینی در دسترس باشد.

شرکت چند ملیتی فیلیپ موریس اولین گام های تجاری خود را در زمینه تنباکوی گرم شده در دهه 1990 با محصول های آکورد و هیت بار قبل از خروج آنها از بازار برداشت.

در سال 2014 Iqos برای اولین بار در ژاپن و ایتالیا معرفی شد. از سال 2016، فیلیپ موریس به شدت شروع به ترویج “آینده بدون دود” کرد و قصد داشت تلاش های تجاری را به طور فزاینده ای بر محصولاتی که جایگزین سیگار هستند متمرکز کند.

Iluma، یک سیستم جدید Iqos با استفاده از فناوری گرمایش القایی، در سال 2021 در ژاپن راه اندازی شد. از سال 2020، Iqos پنج ونیم درصد از بازار جهانی تنباکو را به خود اختصاص داده است.

هیچ داده قطعی واحدی وجود ندارد که بتواند تصویر کاملی از تأثیر یک محصول جدید تنباکو بر رفتار مصرف‌کننده و سلامت عمومی، به‌ویژه برای محصولی که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی در بازار بوده است، ارائه دهد. در نتیجه، هر لایه از شواهد مورد بحث در این مطالعه موردی دارای محدودیت‌های ذاتی است.

سال 2020 نیز تحت تأثیر همه گیری COVID-19 قرار گرفت. به عنوان مثال، بسیار محتمل است که این بیماری همه گیر بر حجم فروش در بسیاری از بازارها تأثیر داشته باشد.

بخش بزرگی از خریدهای بدون عوارض گمرکی احتمالاً به بازار داخلی منتقل شده است، در حالی که کاهش گردشگری و خرید برون مرزی احتمالاً منجر به نوسانات قابل توجهی در فروش داخلی شده است.

کشورهایی که در سال‌های دیگر ترافیک بازدیدکنندگان توریسنی بالایی داشتند، ممکن است شاهد کاهش فروش داخلی محصولات تنباکویی نیز بوده باشند، در حالی که در کشورهای دیگر فروش احتمالاً افزایش یافته است زیرا مصرف‌کنندگان در خانه مانده‌اند و محصولات دخانی را به صورت محلی خریداری می‌کنند. این بیماری همه گیر همچنین بر الگوهای مصرف تأثیر گذاشت زیرا بسیاری از کاربران ممکن است موقعیت های خصوصی بیشتری برای استفاده از محصولات تنباکو در خانه داشته باشند، در حالی که مناسبت های اجتماعی به طور قابل توجهی محدود بود.

سهم مصرف‌کننده، معمولاً از یک جغرافیای کوچک‌تر، مانند یک شهر، یکی از اولین شاخص‌هایی است که آیا یک محصول جدید تنباکو، مانند IQOS، برای مصرف‌کنندگان قابل قبول است یا خیر. سهم برداشت نشان‌دهنده حجم تخمینی خرده‌فروشی (فروش از خرده‌فروش به مصرف‌کننده) واحدهای تنباکو گرم شده تقسیم بر مجموع حجم کل برداشت تخمینی برای سیگار است.

داده‌ها از مجموعه‌ای از کانال‌های خرده‌فروشی که بسته به بازار متفاوت است، جمع‌آوری می‌شوند. اولین شهرهایی که PMI IQOS را معرفی کرد ناگویا در ژاپن و میلان ایتالیا در نوامبر 2014 بودند و تا پایان سال 2020 IQOS در 64 منطقه جغرافیایی در دسترس بود. در سال 2020، سهم خروجی واحدهای تنباکو گرم شده در بسیاری از شهرهای آسیا و اروپا از 10 درصد فراتر رفت.

این داده‌های سطح شهر نشان می‌دهند که IQOS دارای پتانسیل قابل‌توجهی برای پذیرش در میان سیگاری‌های بزرگسال در مناطق جغرافیایی است که طیف گسترده‌ای از ترجیحات مصرف‌کننده و قدرت خرید این محصول را نشان می‌دهند.

از آنجایی که IQOS به طور گسترده‌تری در بازار عرضه می‌شود و سهم آن به سطح معین و بالایی می‌رسد، می‌توانیم تأثیر IQOS را در زمینه کل بازار بررسی کنیم. برای انجام این کار، از حجم فروش در بازار استفاده می کنیم که بسته به بازار و مدل توزیع، فروش را به کانال خرده فروشی منعکس می کند.

داده های نظرسنجی در مورد استفاده از محصولات تنباکوی گرم شده در کشورهای دیگر محدود است. اکثر کشورها سابقه اندازه گیری مصرف محصولات تنباکوی گرم شده را ندارند و قابلیت اطمینان و مقایسه آن ها ممکن است از چالش های روش شناختی رنج ببرند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوالات متناقض در مورد سیگار کشیدن در مقایسه با استفاده از تنباکو و محصولات نیکوتین جدید،
توانایی تمایز بین استفاده منظم و آزمایشی،
عدم وجود اصطلاحات مورد توافق در مورد محصولات جدید تنباکو و نیکوتین که توسط پاسخ دهندگان نظرسنجی قابل درک باشد، و
اندازه‌های نمونه‌ای که ممکن است برای اندازه‌گیری شیوع سیگار کشیدن و الگوهای مصرف کافی باشد، اما برای دستیابی به همان هدف با دقت کافی برای محصولات جدید با تعداد کاربران بسیار کمتر، کافی نیست.

نیاز مبرمی به آغاز گفت‌وگو در مورد توسعه ابزارهای نظرسنجی وجود دارد که بتواند به اندازه کافی و قابل اعتماد شیوع و الگوهای استفاده از دسته‌های محصولات نوظهور، از جمله محصولات تنباکوی گرم شده مانند دستگاه آیکاس، اندازه‌گیری شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.